خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





رابطه رژیم پر چربی و کاهش وزن

                                                                                                                                                  

     

     

     

    نتايج تحقيقي که موسسه ملي بهداشت وابسته به وزارت بهداشت آمريکا انجام داده نشان مي‌دهد رژيم کم‌چربي براي کاهش وزن 'موثرتر' از رژيم کم‌کربوهيدرات است.
    اين بررسي نشان داد هر دو رژيم اگر باعث کاهش دريافت کالري شوند، چربي بدن را کاهش مي‌دهند اما با کم کردن مصرف چربي اين کاهش بيشتر از زماني است که رژيم کم کربوهيدرات رعايت مي‌شود.
    براي اين تحقيق به ۱۹ فرد چاق روزي ۲۷۰۰ کالري داده شد.
    بعد از دو هفته، کالري مصرفي را يا با کاهش چربي يا با کاهش کربوهيدرات به يک سوم تقليل دادند.
    اين افراد از نظر تمام چيزهايي که مي‌خوردند و مقداري که تحرک و ورزش داشته‌اند به دقت زير نظر بودند.
    محققان ميزان اکسيژن و دي اکسيد کربن را در بازدم و ميزان نيتروژن را در ادرار آنها اندازه مي‌گرفتند تا دقيقا روند سوخت و ساز را در بدن آنها بررسي کنند.

    پس از شش هفته، آنها که رژيم کم‌چربي داشتند ۴۶۳ گرم از چربي بدنشان را از دست داده بودند، يعني هشتاد درصد بيشتر از آنها که رژيم کم‌کربوهيدرات داشتند که ۲۴۵ گرم چربي سوزانده بودند.
    سرپرست اين تحقيقات، دکتر کوين هال از موسسه ملي ديابت، گوارش و بيماري‌هاي کليوي، مي‌گويد: "تمام اين اتفاقات در بدن مي‌افتند و چربي بدن سوزانده مي‌شود، اما با کاهش مصرف چربي اين اتفاقات شديدترند."
    برخي محققان رژيم کم کربوهيدرات را براي سوزاندن چربي اضافه رژيم موثرتري مي‌دانند چون براساس تئوري، با کاهش مصرف کربوهيدرات، انسولين خون کاهش پيدا مي‌کند بنابراين ذخائر چربي براي توليد انسولين به مصرف مي‌رسند.
    اما به گفته دکتر هال، اين تحقيق نشان مي‌دهد انتخاب رژيم کم‌کربوهيدرات توجيه "متابوليک" ندارد.
    با اين وجود تحقيقات نشان مي‌دهند در دنياي واقعي، که رژيم‌ها آنقدر سفت و سخت رعايت نمي‌شوند، ممکن است افراد با کاهش مصرف کربوهيدرات، بيشتر وزن کم کنند.
    از اين رو نتيجه مهم اين تحقيق که در نشريه متابوليسم سلول منتشر شده اين است که بهترين رژيم، رژيمي است که فرد بتواند آن را رعايت کند.

    به گفته دکتر هال، "اگر براي شما رعايت رژيمي آسان‌تر از رژيم ديگر است و مي‌توانيد آن را به بطور دائم رعايت کنيد، بايد همان را انتخاب کنيد."
    اما دکتر سوزان رابرتس و دکتر ساي داس از دانشگاه تافتس در اظهار نظري درباره اين تحقيق نوشته‌اند که درباره نتايج آن "اختلاف نظر شديدي" وجود دارد:
    "اين درست که اين تحقيق بعضي از ادعاها را درباره فايده رژيم کم کربوهيدرات بي‌اعتبار کرده اما معلوم نيست در درازمدت نتيجه چه باشد: شايد در حال حاضر مهمترين پيام اين باشد که برخي انواع کربوهيدرات مناسب هستند، مثل غلات سبوس‌دار با شاخص گلوکز کم."
    پروفسور سوزان جپ از دانشگاه آکسفورد مي‌گويد: "اين تحقيق به اين نتيجه درست رسيده که بهترين رژيم رژيمي آن است که مي‌توانيد رعايت آن را ادامه دهيد."
    "تمام رژيم‌ها اگر برنامه غذايي و کاهش کالري آنها را رعايت کنيد، موثر هستند چه کم‌چربي چه کم‌کربوهيدرات، اما رعايت رژيم در حرف ساده است بخصوص با در نظر گرفتن اينکه مدت زيادي طول مي کشد تا کاهش وزن اتفاق بيفتد."


    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : رژيم ,کاهش ,چربي ,رعايت ,تحقيق ,کربوهيدرات ,رژيم کم‌کربوهيدرات ,کاهش مصرف ,دکتر هال، ,رعايت کنيد، ,گفته دکتر ,
    رابطه رژیم پر چربی و کاهش وزن

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده